Open this publication in new window or tab >>Show others...
2020 (Swedish)In: Litteraturdidaktik: Språkämnen i samverkan / [ed] Ylva Lindberg, Anette Svensson, Stockholm: Natur och kultur, 2020, p. 42-63Chapter in book (Refereed)
Abstract [sv]
De senaste åren har flera studier visat att svenska elevers läsförmåga sjunker. I detta kapitel presenteras en testad speldesign som avser att utveckla elevers förmågaoch lust att läsa skönlitterära klassiker. Designen baseras på läroplanen förgrundskolans senare år och inkluderar spelelementen avatarer, uppdrag, interaktivitetoch erfarenhetspoäng. I projektet har läsforskare samarbetat med forskare inom visuell gestaltning samt med lärare och elever. Med utgångspunkt i metoden Design Based Research har designen testats i en undervisningssituation med målet att utveckla en digital lärplattform som kan matas med olika innehåll relaterat till litteraturundervisning. Tentativa resultat visar att speldesignelementen avatar, uppdrag och erfarenhetspoäng verkar ha potential i undervisningen, medan interaktivitet behöver utforskas ytterligare.
Place, publisher, year, edition, pages
Stockholm: Natur och kultur, 2020
Keywords
avatar, spelifiering, skönlitteratur, läsförståelse, utbildning
National Category
Didactics
Research subject
Swedish and Education; Övrigt - Visuell gestaltning
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-78915 (URN)
Note
ISBN för värdpublikation: 978-91-27-82688-5
2020-05-182020-05-182020-10-13Bibliographically approved