Change search
Link to record
Permanent link

Direct link
BETA
Publications (10 of 64) Show all publications
(2019). Dans och violinglans: Concert with Norrbotten Chamber Orchestra and violinsolist Brusk Zanganeh.
Open this publication in new window or tab >>Dans och violinglans: Concert with Norrbotten Chamber Orchestra and violinsolist Brusk Zanganeh
2019 (English)Artistic output (Unrefereed)
Abstract [sv]

Dans och violinglans

Norrbottens Kammarorkester växer till en symfoniorkester med egna violinisten Brusk Zanganeh som solist. Hans violin får glänsa i två av Camille Saint-Saëns allra vackraste och mest virtuosa stycken.

Populära ”Rondo Capriccioso” har Brusk Zanganeh inte framfört sedan sin studietid för 16 år sedan. ”Havanaise” känner han till sedan länge, men har inte spelat verket tidigare.

–Båda är fantastiska stycken som jag är uppvuxen med. ”Rondo Capriccioso” spelas av alla stora violinister i världen. ”Havanaise” är lika fin och virtuos och tillhör också den klassiska standardrepertoaren. Jag ser fram emot det här! säger Brusk Zanganeh.

Titeln ”Havanaise” syftar på Kubas huvudstad Havanna som gett namn åt dansen habanera, vars rytm kompositionen bygger på.

–Vår konstnärliga rådgivare Elemér Lavotha tyckte att dessa stycken skulle passa mig bra och jag blev genast intresserad, säger Brusk Zanganeh.

Det första han gör för instudering av ett nytt stycke är en plan över sina musikaliska idéer.

–Som solist måste jag vara medveten både om fiolstämman och orkesterns stämma.

När Brusk Zanganeh istället är konsertmästare, fungerar han som mellanhand mellan dirigenten och orkestern.

–Då sätter jag mig in i hela partituret för att veta vad de andra spelar. Jag tycker det är fantastiskt kul och mycket lärorikt.

Brusk Zanganeh bekräftar att under 2018 års första produktion, en minnesvärd succé i samarbete med dirigenten Magnus Ericsson, hittade Norrbottens Kammarorkester en klang som inte funnits där innan.

–Det är tack vare ambitionen hos vår konstnärliga rådgivare. Varje program vi gör ska vara en del i utvecklingen mot en ljudbild som passar oss och aldrig en isolerad händelse.

Ett halvår efter vikariat i Norrboten Neo, som är stämledare i Norrbottens Kammarorkester, tillfrågades Brusk Zanganeh om han var intresserad av en fast anställning.

Vid högskolan för konst i Zürich är han verksam som assistent åt professor Rudolf Koelman, som han studerade för. I Kurdistan i östra Turkiet driver Brusk Zanganeh ett projekt för barn och ungdomar.

–När jag gjorde mitt solistdiplom i Schweiz 2013 fick jag ta med mig en orkester till Kurdistan. Det blev starten på utbildningsprojektet som ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Dirigenten Petter Sundkvist har också utmaningar, inte minst i inledningens ”Persuation” (”Övertalning”). Britta Byström från Sundsvall fick i uppdrag att skriva ett tävlingsbidrag för svenska dirigentpriset 2004 och stycket är så intrikat upplagt att det blev utslagsgivande för de tävlande.

–Hon skrev ett stycke när hon var 16 år som jag dirigerade som student, och sedan dess har hon låtit höra om sig. Ett av de första verk som Norrbotten Neo beställde och uruppförde är av henne och det finns inspelat på skiva, säger Petter Sundkvist.

Efter nazisternas maktövertagande förbjöds Schrekers musik (hans far var jude, hans mor katolik). Den långsamma valsen för liten orkester skrevs 1908, men uruppfördes inte förrän 1984.

–Just det här stycket av Schreker var okänt för mig när Elemér Lavotha föreslog det. Han var mycket övertygande när han förklarade hur vackert det är, säger Petter Sundkvist.

Finalen på det innehållsrika konsertprogrammet är även det dansant med Poulencs sinfonietta, vars olika teman avslutas i glädje.

–Poulencs musik är jag mycket förtjust i. Han bröt han aldrig med traditionen i den klassiska och romantiska konstmusiken, vilket med nödvändighet skedde i Tyskland efter nazisternas fall, säger Petter Sundkvist och tillägger att han är mycket förtjust i programmets franska touche där ju även Saint-Saëns ingår.

Keywords
Norrbottens kammarorkester, Brusk Zanganeh, Poulenc, Shreker, Byström
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-77045 (URN)
Available from: 2019-12-02 Created: 2019-12-02 Last updated: 2019-12-03
(2019). Sond'Ar-te Electric Ensemble - Presenças Vocais. O'culto da Ajuda in Lisbon
Open this publication in new window or tab >>Sond'Ar-te Electric Ensemble - Presenças Vocais
2019 (Portuguese)Artistic output (Unrefereed)
Abstract [pt]

Sob a direcção do maestro sueco Petter Sunkvist, o Sondar-te Electric Ensemble volta a apresentar mais um concerto que tem a voz como elemento central e que contará com a participação da soprano britânica Frances M Lynch, figura de excepção no panorama vocal da actualidade e cujo trabalho à frente do Electric Voice Theatre é uma referência incontornável na música das últimas duas décadas.Este programa assenta na música de Alejandro Vinão com a obra para soprano e electrónica “Chant d’Ailleurs” e na música de dois compositores portugueses: João Madureira com a obra "Toc, Toc, Toc" sobre texto inédito de Hélia Correia e Miguel Azguime com a extensa obra "(ThS)inking Survival Kit", que será dada a ouvir pela primeira vez em Portugal na sua versão final, encomenda do City of London Festival. Esta peça de Miguel Azguime contrói-se como um ciclo de lieds sobre poemas de Shakespeare, Luís de Camões, Paul Verlaine, James Joyce, Fernando Pessoa, Eugénio de Andrade, Sofia de Mello Breyner Andresen e Herberto Helder.

Place, publisher, year, pages
O'culto da Ajuda in Lisbon: , 2019
Keywords
Azguieme, Quaresma, Lynch, Pinto, Viñao, Madureira
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-77050 (URN)
Available from: 2019-12-02 Created: 2019-12-02 Last updated: 2019-12-05
(2018). Marinens Musikkår - Julkonsert. Karlskrona
Open this publication in new window or tab >>Marinens Musikkår - Julkonsert
2018 (Swedish)Artistic output (Unrefereed)
Place, publisher, year, pages
Karlskrona: , 2018
National Category
Humanities and the Arts
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-72315 (URN)
Available from: 2018-12-18 Created: 2018-12-18 Last updated: 2019-07-05
(2018). New Sweden - Silent Plan. Piteå
Open this publication in new window or tab >>New Sweden - Silent Plan
2018 (English)Artistic output (Refereed)
Abstract [en]

Since 2009, Norrbotten NEO has annually produced concerts entitled New Sweden, which feature premieres of new works by Swedish composers that the ensemble has commissioned. A selection of those works have been recorded and this is the third installment in the New Sweden set of CDs. The first CD – Diptychon – was released in 2013 and the second - Empreintes digitales – was released in 2015.

Originally, New Sweden was a settlement along the Delaware River in North America, from 1638-55. Acknowledging the mindset of the first settlers, the New Sweden CDs strive to honor pioneers who break new musical grounds.

One of the first settlers in the New Sweden colony was the Lutheran priest Johannes Campanius. On his tombstone in Fröshult, Uppland you can read the oldest inscription in the Native American Lenape language: Umar Sachiman Chinsika hacking haro ankarop machis chuki (Here lies a great sachem who died in old age).

This CD may be considered as a Campanius influenced intercultural inscription that travels through time and space, as well as a snapshot of today’s vibrant Swedish contemporary music scene.

Petter Sundkvist

Artistic Director, Norrbotten NEO, 2007-2012

Place, publisher, year, pages
Piteå: , 2018
Keywords
CD, Norrbotten NEO, Studio Acusticum
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-71512 (URN)
Note

Validerad;2018;Nivå 2;2019-01-18

Available from: 2018-11-08 Created: 2018-11-08 Last updated: 2019-12-03Bibliographically approved
Jullander, S., Sundkvist, P., Berg, J., Kjekshus, H. & Nelson, K. (2018). Room for interpretation: methodological aspects of a music research project. Svensk tidskrift för musikforskning, 100, 89-115
Open this publication in new window or tab >>Room for interpretation: methodological aspects of a music research project
Show others...
2018 (English)In: Svensk tidskrift för musikforskning, E-ISSN 2002-021X, Vol. 100, p. 89-115Article in journal (Refereed) Published
Abstract [en]

The artistic research project ‘Room for interpretation’ addresses questions concerning the influence of room acoustics on the performance of Western art music from the performers’ perspective. The empirical core of the project is a number of experimental performance sessions carried out in Studio Acusticum, Piteå, a concert hall with mechanically variable acoustics. The authors discuss issues relating to the project’s design and methodology; the focus of the article is thus the research process rather than the results. A presentation of the project, its preconditions, goals, design and methodology is followed by an overview of previous research, mostly in acoustic science, on the same or closely related topics. In the third part of the article, characteristics of the present project are compared to those of the previous studies. In the following part, ’Room for interpretation’ is related to the ongoing discussion on the purposes and means of artistic research. The authors argue that the project, while showing certain similarities to previous studies, differs considerably with respect to aims and important aspects of design, and that its characteristic features agree well with those usually regarded as typical of artistic research. The article concludes with a summary of the most important results concerning: differences between performers’ reactions in the live situation and when listening to their own recordings; differences between chamber ensembles, conducted ensembles and soloists as to the influence of the acoustics on the performance; and the prevalence of sound over other musical parameters in performers’ comments on their recorded performances.

Place, publisher, year, edition, pages
Uppsala: Svenska samfundet för musikforskning, 2018
Keywords
Musical performance, musical interpretation, artistic research, methodology, room acoustics, variable acoustics, Studio Acusticum
National Category
Humanities and the Arts Music Other Humanities not elsewhere specified
Research subject
Musical Performance; Audio Technology
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-73286 (URN)
Funder
Swedish Research Council, E0191801
Note

Validerad;2019;Nivå 1;2019-04-10 (svasva)

Available from: 2019-03-23 Created: 2019-03-23 Last updated: 2019-09-13Bibliographically approved
(2017). “10º Aniversário” Sond'Ar-te Electric Ensemble: Concert with portugese ensemble Sound'Ar-te in Lisbon, october 2017. O'culto da Ajuda - Belem, Lisbon
Open this publication in new window or tab >>“10º Aniversário” Sond'Ar-te Electric Ensemble: Concert with portugese ensemble Sound'Ar-te in Lisbon, october 2017
2017 (English)Artistic output (Refereed)
Abstract [en]

10th year anniversary concert with portugese ensemble Sound d'Ar-te. Four newly commissioned pieces were rehearsed and performed:

Gonçalo Gato - Equilíbrio (world premiere - commisioned by the SAEE) - 10'Eduardo Luís Patriarca. – We Are All Made Of Stardust 11' Luís Antunes Pena - Konvolut - 10'Miguel Azguime - Gato de Botas - 28'My role was leading the ensemble as conductor.

The concert was broadcasted live at Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=AotyurQ80tA&feature=em-share_video_user

Concert was performed at O'culto da Ajuda 21st of October 21h30 Belem, Lisbon

Place, publisher, year, pages
O'culto da Ajuda - Belem, Lisbon: , 2017
Keywords
chamber ensemble, sound'Ar-te, Lisbon, live electronics
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-66380 (URN)
Note

Validerad;2017;Nivå 1;2018-01-03 (svasva)

Available from: 2017-11-05 Created: 2017-11-05 Last updated: 2018-01-03Bibliographically approved
(2017). Black Island Stompers at Umeå jazzfestival: pianist in dixieband Black Island Stompers. Umeå
Open this publication in new window or tab >>Black Island Stompers at Umeå jazzfestival: pianist in dixieband Black Island Stompers
2017 (English)Artistic output (Refereed)
Abstract [en]

Concert with Black Island Stompers, Freja Swing Corner, Umeå Jazzfestival 2017. The 50th anniversary, one of Scandinavia’s oldest and most respected festivals.

Program:Black Island StompIt Don't Mean a ThingThe Sheik of ArabyStruttin' With Wome BarbecueTin RoofBlack RiverHesitating BluesThe MoocheMahagony Hall StompThe music is improvised and mostly based on jazz standards. Two of the songs are written by Björn Sjöö. All winds and the piano are improvising solos. Björn Sjöö is also singing some of the songs.

Place, publisher, year, pages
Umeå: , 2017
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-66482 (URN)
Note

Validerad;2017;Nivå 1;2018-01-03 (svasva)

Available from: 2017-11-08 Created: 2017-11-08 Last updated: 2018-01-03Bibliographically approved
(2017). Klassiker: konsertproduktion med Marinens Musikkår. Karlskrona, Amiraliitetskyrkan
Open this publication in new window or tab >>Klassiker: konsertproduktion med Marinens Musikkår
2017 (Swedish)Artistic output (Refereed)
Abstract [sv]

I produktionen framfördes följande program: Erik Högberg - Svenska Flottan Franz von Suppé - Ouvertyr till Lätta Kavalleriet Percy Grainger - Colonial Song Gustav Holst - Second Suite in F for Military Band Op. 28, No. 2

Graingers Colonial sång och Holsts andra svit i F-dur är centrala verk i repertoaren för blåsorkester.

http://www.marinensmusikkar.se/konserter/2017/08_klassiker.shtml

Place, publisher, year, pages
Karlskrona, Amiraliitetskyrkan: , 2017
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-66435 (URN)
Note

Validerad;2017;Nivå 1;2018-01-03 (svasva)

Available from: 2017-11-07 Created: 2017-11-07 Last updated: 2018-01-03Bibliographically approved
(2017). Mästarnas mästare: Konsert med Marinens musikår. Kalmar domkyrka
Open this publication in new window or tab >>Mästarnas mästare: Konsert med Marinens musikår
2017 (Swedish)Artistic output (Refereed)
Abstract [sv]

Repetitioner 30/1-1/2 i Karlskrona. Konserter:Torsdag 2 februari 18.00 Kalmar DomkyrkaOnsdag 8 februari 19.00 Urshults kyrkaTorsdag 9 februari 19.00 Mjällby kyrkaFredag 10 februari 12.10 Amiralitetskyrkan, Karlskrona

http://www.marinensmusikkar.se/konserter/2017/04_mastarnas_mastare.shtml

Place, publisher, year, pages
Kalmar domkyrka: , 2017
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-66423 (URN)
Note

Validerad;2017;Nivå 1;2018-01-03 (svasva)

Available from: 2017-11-07 Created: 2017-11-07 Last updated: 2018-01-03Bibliographically approved
(2017). Norrbotten NEO 10 Jubilee: Norrbotten NEO – visionen som blev verklighet. Luleå, Kulturens hus
Open this publication in new window or tab >>Norrbotten NEO 10 Jubilee: Norrbotten NEO – visionen som blev verklighet
2017 (Swedish)Artistic output (Refereed)
Abstract [sv]

Program:

Rolf Wallin (f.1957) The Age of Wire and String (2005) Speltid: 11’ (tidigare publicerad)

Chaya Czernowin (f.1957) AYRE: TOWED through plumes, thicket,asphalt, sawdust and hazardous air I shall not forget the sound of (2016) * Speltid: 11.30’

Kaija Saariaho (f.1952) Light and Matter (2014) ** Speltid: 15’

PAUS

Christophe Bertrand (1981-2010) Satka (2008) Speltid: 13’

Madeleine Isaksson (f.1956)Isär (2012) * Speltid: 12’ (tidigare publicerad)

Franco Donatoni (1927-2000)Arpège (1986) Speltid: 12’

 

* Beställningsverk av Norrbotten NEO.

** Sambeställning av Bowdoin Music Festival,The Library of Congress, Britten Sinfonia och Norrbotten NEO.

 

Besättning:

Petter Sundkvist, dirigent

Sara Hammarström, flöjter

Bo Pettersson, klarinetter

Daniel Saur, slagverk

Mårten Landström, piano

Brusk Zanganeh, violin

Kim Hellgren, viola

Elemér Lavotha, cello

Place, publisher, year, pages
Luleå, Kulturens hus: , 2017
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
urn:nbn:se:ltu:diva-66524 (URN)
Note

Validerad;2017;Nivå 1;2018-01-03 (svasva)

Available from: 2017-11-09 Created: 2017-11-09 Last updated: 2018-01-03Bibliographically approved
Organisations
Identifiers
ORCID iD: ORCID iD iconorcid.org/0000-0002-5112-5175

Search in DiVA

Show all publications