Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
"Till gammalkyrkliga texter": Latinet i Otto Olssons kyrkliga vokalmusik
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music, media and Theatre.ORCID iD: 0000-0002-2005-5397
2020 (Swedish)In: Svensk pastoraltidskrift, ISSN 0039-6699, Vol. 62, no 20, p. 590-596Article in journal (Other (popular science, discussion, etc.)) Published
Abstract [sv]

Artikeln behandlar Otto Olssons (1879–1964) latinskspråkiga kyrkliga vokalmusik. Inledningsvis översikt av annan latinskspråkig svensk kyrkomusik från 1800-talet och fram till ca 1930, vilken visar att Olsson var nära nog ensam i sin generation om att komponera till latinska texter. Olssons först och även största latinska komposition var Requiem (1901–1903), som dock förblev okänt fram till efter tonsättarens död. Desto mer känt och ofta spelat blev hans Te Deum (1906). Dessa verk behandlas kortfattat i särskilda avsnitt, liksom, mer utförligt och analytiskt, Sex latinska hymner (1912–1913), det av de egna verken som Olsson satte högst. I det sistnämnda verket använder Olsson mindre kända texter ur det romerska officiet. Under 1930-talet komponerade Olsson några enstaka sånger med latinsk text, dels för blandad kör, dels för damkör, med texter dels ur det romerska officiet, dels ur Piæ cantiones. Så sent som på 1940-talet arbetade Olsson med ett oratorium, baserat på Petrus Damianis "De gloria paradisi", vilket dock aldrig fullbordades. Avslutningsvis diskuteras orsakerna till Olssons i den svenska kontexten ovanligt flitiga bruk av latin i sina kompositioner. Här finns ett tydligt samband med hans syn på kyrkomusik, där gregorianik och äldre vokalpolyfoni var viktiga inspirationskällor, något som tydligt märks i hans kompositioner, framför allt Sex latinska hymner. Även hans orgelmusik över gregorianska teman kommer in i detta sammanhang, framför allt inspirationen från Charles-Marie Widors bruk av gregorianik i orgelsymfonier. Olsson såg den gregorianska melodiken som ett sätt att få till stånd "Kyrkan värdiga orgelstycken", och han torde ha haft en liknande syn på latinet som sångspråk.

Place, publisher, year, edition, pages
Uppsala: Svensk pastoraltidskrift , 2020. Vol. 62, no 20, p. 590-596
Keywords [sv]
Otto Olsson, latin, kyrklig vokalmusik, kör, solosång, Requiem, Te Deum, Sex latinska hymner
National Category
Musicology
Research subject
Musical Performance
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-81001OAI: oai:DiVA.org:ltu-81001DiVA, id: diva2:1472426
Available from: 2020-10-01 Created: 2020-10-01 Last updated: 2020-10-13Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Other links

Svensk pastoraltidskrift

Authority records

Jullander, Sverker

Search in DiVA

By author/editor
Jullander, Sverker
By organisation
Music, media and Theatre
Musicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 326 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf