Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Váhtjerduottar: To play a mountain
Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
2017 (English)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

 Språk-, natur- och kulturmiljöer, såväl inhemska som främmande, har sedan länge fascinerat och inspirerat konstnärer, musiker och kompositörer inom vitt skilda genrer under olika tidsepoker. Inom den samiska kulturen finns bruket att jojka en plats, en person eller händelse. Hur kan man använda sig av en liknande utgångspunkt vid ett kollektivt improviserande musikskapande som sker i stunden, i realtid? Hur kan man på ett konstnärligt begripligt och konkret sätt använda sig av inspiration från specifika geografiska regioner, händelser och etnologiska företeelser vid musikskapande? Hur påverkar kunskapen om och erfarenheten av en specifik kulturmiljö ens konstnärliga uttryck? Vilka nödvändiga metoder och verktyg växer fram under den sökande processen? I Váhtjerduottar beskrivs en videodokumenterad improviserad utomhusfestivalkonsert på lågfjället Dundret i Gällivare med frijazztrion Rävelden där musikerna spelar/interagerar utifrån en kollektiv agenda om att “spela en plats”, att försöka vara ett med elementen just där och då. Trion jobbar utifrån instrumentsättningen gitarr, piano och trummor/percussion med mer eller mindreo konventionella metoder. Musikernas respektive bakgrunder, deras inställning före konserten och deras analyser efteråt färgar huvudfrågan och ger flerdimensionella svar kring denna riktade kollektiva improvisation som utfördes på en kulturgeografiskt samisk plats. Denna arbetsprocess har alstrat nya metoder som kan tänkas bidra till att enklare kunna “avkoda”, hantera och realisera impulser vid musikskapande och framförande av musik som är avsedd att ljuda av specifika platser, miljöer och händelser. Läsaren och lyssnaren får en inblick i de individuella kreativa processer som omgärdar detta arbete genom en föreläsning där uppspelning av klingande material ingår.

Place, publisher, year, edition, pages
2017. p. 42-
National Category
Music
Research subject
Musical Performance
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-63760OAI: oai:DiVA.org:ltu-63760DiVA, id: diva2:1106282
Conference
Femtonde nationella musikforskningskonferensen Musikforskning idag!, Piteå, 12-14 juni 2017
Available from: 2017-06-07 Created: 2017-06-07 Last updated: 2017-11-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Abstractbok(759 kB)38 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 759 kBChecksum SHA-512
19091c488e497b1f68e6144410e3e5c686aaff780a13594ecd0d09a1187fd33dafeaf22ec0c574e95369468901cdf04be7234dad38cf5eb08a32ebd8dfc2cdbb
Type fulltextMimetype application/pdf

Authority records BETA

Ömalm, Torbjörn

Search in DiVA

By author/editor
Ömalm, Torbjörn
By organisation
Music and dance
Music

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 38 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 137 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf