Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
AIM4s 2: Attitudes, Insights and Motivation for Safety : DEL 2 - Ett interaktivt läromedel för att minska arbetsplatsolyckor
Luleå University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Human and technology.
Luleå University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Human and technology.
Luleå University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Human Work Science.
Luleå University of Technology, Department of Business Administration, Technology and Social Sciences, Human and technology.ORCID iD: 0000-0003-1705-8615
2016 (Swedish)Report (Other academic)
Abstract [sv]

Denna rapport redogör för andra delen av förstudien AIM4S (Attitudes, Insights andMotivation for Safety). Studiens syfte och mål har varit att undersöka hur eninteraktiv träningsmiljö, som med hjälp av s.k. gamification, skulle kunna fungerasom verktyg för att förmedla säkerhetsrutiner. Inom ramen för studien har 43personer testat en prototyp av en interaktiv spelliknande miljö för träning avsäkerhet och efter det besvarat en enkät. Några av testpersonerna har ävenintervjuats. Resultatet av denna studie visar att den interaktiva träningsmiljönupplevs positiv och att den har förutsättning att kunna utgöra ett bra verktyg förlärande av säkerhetsrutiner.Den interaktiva träningsmiljön anses förmedla information och regler på ettlättillgängligt, roligt och tydligt sätt. En interaktiv träningsmiljö tycks kunna fungerabåde för inlärning, påminnelse och ökad riskmedvetenhet. Det är dock oklarthuruvida inlärningsformen kan bidra till minskat risktagande och till att sänkaantalet arbetsplatsolyckor i realiteten. För att detta ska ske tycks det vara viktigt attden interaktiva träningsmiljön inte upplevs som för lätt utan att den kan utmana ochmotivera till fortsatt ”spelande”. Många respondenter önskar även att träningsmiljönska uppmuntra till ”upptäckarglädje” och inte bestraffa en användare som önskarutforska träningsmiljön genom att ibland välja fel svarsalternativ. Vidare efterfrågasäven tydliga visualiserade konsekvenser av felaktiga val i den interaktivaträningsmiljön som kan verka som avskräckande exempel vid bristandesäkerhetsrutiner. Detta resultat har likheter med den första delen av förstudienAIM4S och det kan rekommenderas att utbildningsmaterial bör utvecklas så att de påemotionell påverka kan påverka brukaren till minskat risktagande för att därmedkunna bidra till färre arbetsplatsolyckor i industrin.

Place, publisher, year, edition, pages
2016. , p. 26
National Category
Design Production Engineering, Human Work Science and Ergonomics Other Engineering and Technologies not elsewhere specified
Research subject
Industrial Design; Engineering Psychology; Human Work Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-67559OAI: oai:DiVA.org:ltu-67559DiVA, id: diva2:1181160
Available from: 2018-02-07 Created: 2018-02-07 Last updated: 2018-02-13

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Normark, JörgenÖhrling, ThereseGustafsson, AndersGrane, Camilla
By organisation
Human and technologyHuman Work Science
DesignProduction Engineering, Human Work Science and ErgonomicsOther Engineering and Technologies not elsewhere specified

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 85 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf