Stighäll, Daniel (Musikalisk ledare, Upphovsman, Musiker)
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Musik och dans.
    Frode, Cecilia (Skådespelare, Berättare, inläsare, Upphovsman, Regissör)
    Fri kulturutövare.
    Från det blå skåpet2017Konstnärlig output (Granskad)
    Abstract [sv]

"Från det blå skåpet" är en föreställning av Cecilia Frode och Daniel Stighäll. Föreställningen är ett musik-poetiskt tidsdokument med text skriven av Cecilia Frode och musiken utvald av Daniel Stighäll.

Cecilias beskrivning: Med hjälp av musiken försöker vi åstadkomma ett ingenmansland där det blir tydligt att ”Från det blå skåpet” angår oss alla oavsett förutsättningar eller omständigheter. Jag tror många stundom känner sig totalt maktlösa och orkeslösa inför tidens framfart och valmöjligheter. Frustrationen över att känna sig dum och dålig för att man inte förmår eller förstår. Min text är en bön och ett skrik på hjälp , ” - jag vill inte ha fler uppgraderingar, jag vill inte ha fler valmöjligheter, jag vill inte vara medlem överallt!!!!!

Manuset är också skrivet av den sorg jag känner av att dom människor som påverkat mig och inspirerat mig under min barndom och uppväxt gått ur tiden alldeles plötsligt. Det är en hänsynslös tid vi lever i tycker jag och vi får inte bli rädda! Vi får inte backa! då har det onda vunnit! ....men kanske många av oss inte orkar, man orkar inte hur mycket som helst och ” Från det blå skåpet ” är en bön till oss, för oss i denna tid som vibrerar.

Klangerna från den väldigt gamla musiken som Daniel Stighäl valt, skapar det utrymme för eftertanke som min text kräver. Musikens tidlöshet och Textens anspråk krockar så fint tillsammans precis som jag tänkt mig. Det är sorg , det är svärta och en liten dos humor. Det finns humor i nästan allt vill jag påstå, så länge man orkar distansera sig från verkligheten och kan skratta åt sig själv och människans litenhet.

Varför titeln ” Från det blå skåpet ” ? Det blå skåpet var finskåpet, förr i tiden! Det blå färgämnet berlinerblått var dyrt. Hade man en blåmålad möbel under sekelskiftet 1800 -talet så var det mycket fint och exklusivt. Hade man då ”skitit i det blå skåpet”, ja då hade man verkligen gjort något väldigt dumt och avslöjat sig. Men dom riktigt vackra skåpen har revor och repor. Jag står med hjärtat i handen och delar med mig från mitt själsliga finskåp. Det är exklusivt och fyllt med värme och förundran till oss här på jorden.

Daniels beskrivning: Musik är luft som vibrerar och är vi på samma frekvens kan vi vibrera med den. Musikvalet till vår föreställning ”Från det blå skåpet” är gjort utifrån en strävan efter tidlöshet och frihet från fördomar – musiken vi framför är så pass gammal att de flesta av oss inte förknippar den med några normer eller lagar – den ska fungera som ett klangligt utrymme till eftertanke, för att kunna ta till sig och reflektera över Cecilias text. För mig, som mestadels framför denna typ av musik, spelar det ingen roll när eller var musiken kommer från, den kan alltjämt vara märklig, magisk och ge starka upplevelser, om vi låter oss vibrera med den.

Premiären genomfördes i Kulturkvarteret i Kristianstad 27 september 2017.

• 2.
    Stighäll, Daniel (Musikalisk ledare, Musiker)
    Rangström, Tuvalisa (Regissör)
    Fri kulturutövare.
    Modigh, Karin (Koreograf)
    Fri kulturutövare.
    La Pazzia Senile2017Konstnärlig output (Granskad)
    Abstract [sv]

Madrikalkomedi av Adriano Banchieri (1598) med Serikon.

Madrigalkomedi var en musikdramatisk genre som förekom parallellt med de första operorna, men som gradvis blev undanträngd på grund av operans allt större popularitet. Figurerna i madrigalkomedi-genren är hämtade från commedia dell’arte, den folkliga torg-teaterform som frodades i Italien under karnevalerna, och som sedan spreds till övriga Europa.

Vi möter den gamle köpmannen Pantalone och hans unga vackra dotter Doralice. I hemlighet träffar dottern den likaledes unge Fulvio, något som Burattino – Pantalones betjänt – har upptäckt. När Pantalone får reda på detta uppstår den senila galenskapen: Han bestämmer sig för att gifta bort sin dotter med sin gode vän Doktor Graziano. Doktor Graziano har studerat för mycket – han kan många saker men är inte så klok – och hänger sig åt livets två stora orala njutningar: mat och konversation. Samtidigt är Pantalone förälskad i Lauretta – en kvinna med tjockhudad näsa och stor livserfarenhet – men hans kärlek är inte besvarad... Hur detta ska sluta får man se om man kommer på denna lunchföreställning i den bisarra humorn och senila galenskapens tecken.

• 3.
    Stighäll, Daniel
    Mousiké och pre-opera : 2017Konferensbidrag (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

Ordet musik härstammar från grekiskans mousiké, men ordets betydelse har förändrats en del. Ursprungsbetydelsen avsåg kombinationen av poesi, musik och någon form av rumslig tagerande: dans, pantomim eller skådespel. Under renässansen växte intresset för det antika musikdramat, där kombinationen av mousikékonstarter var tydlig, vilket ledde till ett flitigt experimenterande inom flera olika musikaliska genrer, däribland madrigalkomedier, intermedier och karnevalssånger. Denna företeelse har jag kommit att kalla pre-operaströmningar eftersom experimenterandet på olika sätt bidrog till operans upprinnelse. I mitt doktorandarbete har jag studerat dessa strömningar för att finna spår av hur mousiké gestaltades under den tidigmoderna epoken i Italien. Jag undersöker också hur dessa genrer idag framställs med eller utan den rumsliga aktionen – dansmusik med eller utan dans, eller musikdramatik med eller utan agerande – och hur det påverkar musiken och framförandet. Detta paper presenterar de sätt att använda mousiké som jag funnit i 1500-talets pre-operaströmningar, samt hur denna kunskap kan påverka framförandet av sådan repertoar. Studien grundar sig  irepetitioner och framträdanden under hösten 2015 och våren 2016 med ensemblen Serikon. Under våren 2017 kommer mina studier att fortsätta med ett sceniskt framförande av madrigalkomedin La Pazzia Senile (1598). Resultat hittills är:

• Utveckling av sätt att framföra musiken där det rumsliga agerandet inkluderas

.• En påbörjad tankemodell som kan fungera som ett utvecklande verktyg för min musikverksamhet och som jag kallar fyra dimensioner av musikaliskt framförande:

1. Framförande av musik.

2. Framförande av musik och text.

3. Framförande av musik och text med rumsligt agerande.

4. Tillägg av tidsvariabeln (historia/framtid).

Den fjärde dimensionen är ännu hypotetisk, men är en utgångspunkt för fortsatt experimenterande med pre-opera i nutida musik. En jämförelse kan här göras med Siratós Manifeste Dimensioniste (1936 där den fjärde dimensionen beskrivs som: The artistic conquest off our dimensional space, which to date has been completely art-free.

• 4.
    Stighäll, Daniel (Musikalisk ledare)
    Davidsson, Hans (Musikalisk ledare)
    Music from the North-European Reformations2017Konstnärlig output (Ogranskad)
  • 5.
    Stighäll, Daniel
    Att improvisera i renässansstil utan behov av originalkällor2016Ingår i: Musikforskning i dag, Växjö, 2016, s. 26-27Konferensbidrag (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

Denna recital lecture består huvudsakligen i en praktisk metod att öva improvisationi renässansstil, utan behov av skriftliga källor. Metoden utformades i början av272000-talet av den franske musikern William Dongois och är baserad på de olikaitalienska improvisationsmanualer som finns bevarade från mitten av 1500-talet tillbörjan av 1600-talet.Före utvecklingen av musiktryckarkonsten spreds och upprätthöllsimprovisationstraditionen genom muntlig tradering, vanligtvis inommusikerfamiljerna. En viktig aspekt med denna nutida övningsmetod som skapresenteras är att den också traderas på ett gehörsbaserat vis, vilket skiljer denfrån många andra tillvägagångssätt kopplade till rekonstruktionen av historiskmusik. Presentationen leder fram till ett exempel på ett helt improviserat stycke.Därtill ges exempel på stycken från 1500-talet där dåtidens musiker har skrivitut en fullständig ornamenterad version, ett så kallat diminutionsstycke. Dessabevarade ”originalimprovisationer” fungerar som klingande förebilder i vår nutidaimprovisationsutövning och ger vägledning om hur det gjordes förr, samt vilkatekniska färdigheter som förväntades av en instrumentalist på 1500- och 1600-talen.Ett utökat användningsområde för denna improvisationsteknik är inomnutida musik. Sedan 2010 har jag, genom min ensemble Serikon, regelbundetsamarbetat med nutida kompositörer i olika sammanhang och i några fall har dennaimprovisationsteknik inkorporerats i de nya verken (ett par inspelade exempel pådetta kommer att presenteras vid presentationen). I mitt pågående doktorandprojekti musikalisk gestaltning är tillämpningen av denna improvisationspraxis i nyskrivenmusik ett viktigt inslag, där jag vill prova och utveckla metoden för att se hur denkan användas i större omfattning.

• 6.
    Stighäll, Daniel
    En bro av lego: Att improvisera i renässansstil  utan behov av originalkällor2016Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

Att improvisera i renässansstil utan behov av originalkällor

Denna recital lecture består huvudsakligen i en praktisk metod att öva improvisation i renässansstil, utan behov av skriftliga källor. Metoden utformades i början av 2000-talet av den franske musikern William Dongois och är baserad på de olika italienska improvisationsmanualer som finns bevarade från mitten av 1500-talet till början av 1600-talet. Före utvecklingen av musiktryckarkonsten spreds och upprätthölls improvisationstraditionen genom muntlig tradering, vanligtvis inom musikerfamiljerna. En viktig aspekt med denna nutida övningsmetod som ska presenteras är att den också traderas på ett gehörsbaserat vis, vilket skiljer den från många andra tillvägagångssätt kopplade till rekonstruktionen av historisk musik. Presentationen leder fram till ett exempel på ett helt improviserat stycke. Därtill ges exempel på stycken från 1500-talet där dåtidens musiker har skrivit ut en fullständig ornamenterad version, ett så kallat diminutionsstycke. Dessa bevarade ”originalimprovisationer” fungerar som klingande förebilder i vår nutida improvisationsutövning och ger vägledning om hur det gjordes förr, samt vilka tekniska färdigheter som förväntades av en instrumentalist på 1500- och 1600- talen. Ett utökat användningsområde för denna improvisationsteknik är inom nutida musik. Sedan 2010 har jag, genom min ensemble Serikon, regelbundet samarbetat med nutida kompositörer i olika sammanhang och i några fall har denna improvisationsteknik inkorporerats i de nya verken (ett par inspelade exempel på detta kommer att presenteras vid presentationen). I mitt pågående doktorandprojekt i musikalisk gestaltning är tillämpningen av denna improvisationspraxis i nyskriven musik ett viktigt inslag, där jag vill prova och utveckla metoden för att se hur den kan användas i större omfattning.

• 7.
    Stighäll, Daniel
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Musik och dans. Serikon (musikensemble).
    Intermediära intermedier: Sökandet efter operans grogrund2016Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

Konsertframträdande med ensemblen Serikon vid festivalen Trollhättans tidig musik-dagar, Kyrkans hus i Trollhättan, den 14 maj 2016. Arrangör var Mattias Eklund vid Svenska kyrkan i Trollhättan, festivalen stöds av Svenska Kyrkan i Trollhättan och Trollhättans Kommun.

Programmet bestod av musikdramatisk repertoar från 1500-talet som föregick de första operorna, sådan repertoar som på olika sätt har utgjort grogrunden till operan. Konserten fungerade som konstnärligt delprojekt i Daniel Stighälls doktorandprojekt "Elpis".

Program:

1. Vårkänslor och karneval i Florens 1480-1490

• Ben venga Maggio – Angelo Poliziano (1454 – 1494).
    • Trionfo di Bacco – Lorenzo de’ Medici ”Il Magnifico” (1449 – 1492)

2. Bankett hos Påven Leo X 1520.

• Perche fai, donna, el gaton – Rossino Mantovano (början av 1500-talet)
    • Lirum bilirum – Rossino Mantovano (början av 1500-talet)

3. Intermediära intermedier – ”La Mandragola” 1526 och ”Il Commodo” 1539.

• O dolce nocte - Phillippe Verdelot (1480/1485 – ca 1530/1532).
    • Vientene almo riposo – Francesco Corteccia (1502-1571),
    • Bacco, bacco euoe – Francesco Corteccia (1502-1571)

4. De venetianska commedianterna

• Aria des Bouffons – Traditionell/Passamezzo moderno
    • Zoia zentil (Canzone de Ruzzante) – Adrian Willært (c. 1490 – 1562)
    • Sassi, Palae, Sabbion, del Adrian lio (Sopra la morte d'Adriano ) – Andrea Gabrieli (1532/1533 – 1585).
    • Cando la bun caval – Ivo de Vento (ca 1543/45 – 1575)
    • Anchor che col partire – Cipriano de Rore (1515/1516 – 1565).
    • Anchor che col partire a´3 - 1570, Andrea Gabrieli (1532/1533 – 1585),
    • Aria sopra la Bergamasca – Marco Uccellini (1603/1610-1680)

5. Ett furstligt bröllop 1565 och en furstlig commedia 1568.

• Fuggi speme mia fuggi - Alessandro Striggio (senior (ca 1536/1537 – 1592)
    • Chi passa per sta strada – Filippo Azzaiolo (ca 1530/1540 – 1570)
    • Matona, mia cara – Orlando di Lasso (1530/1532 – 1594)

6. Venedig på dekis – ett uppsving för karnevalen.

• Aria della Comedia (Ensemble arr.) – Marco Facoli (ca 1540-1585)
    • Mascheratta de Gratiani Prima parte – Giovanni Croce (1557 – 1609).
    • Illustri spettatori – Adriano Banchieri (1568 – 1634).
    • Rostiva i corni (Pazzia senile 1598) – Adriano Banchieri (1568 – 1634).
    • Saltarello detto Triuella Per sonare con gli Stromenti da Corde A 5 – Orazio Vecchi (1550 – 1605).
    • Tiridola, serenata á 6 – Orazio Vecchi (1550 – 1605)

Medverkande:

Daniel Stighäll – trombon, konstnärlig ledare

Helena Ek – sopran

Per Buhre – alt, violin

Daniel Ralphsson – tenor

Rastko Roknic – viola

Jesenka Balic Zunic – viola da spalla

Kerstin Frödin – blockflöjt

Lene Langballe – cornetto, cornetto muto, blockflöjt

Jane Gower – dulcian

Dohyo Sol – luta

Gilbert Martinez – cembalo

Konserten bekostades av festivalen Trollhättans Tidig Musik-dagar – Svenska Kyrkan i Trollhättan och Trollhättans Kommun.

• 8.
    Stighäll, Daniel
    L’Orfeo: favola in musica2016Övrigt (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [it]

En operaproduktion av Claudio Monteverdis L'Orfeo vid Opéra de Dijon, Frankrike, under perioden 20 september till 4 oktober 2016. Produktionen arrangerades av operan i Dijon. Daniel Stighäll medverkade som musiker i orkestern Les Traversees Baroque.

• 9.
    Stighäll, Daniel (Musikalisk ledare)
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande, Musik och dans. Serikon.
    Boman, Olof (Musikalisk ledare)
    Bryars, Gavin (Kompositör, tonsättare)
    Alexander, Meena
    Acqua Alta: En konsert för klimatet2015Konstnärlig output (Granskad)
    Abstract [sv]

En konsert med renässansensemblen Serikon och Radiokören. Konserten spelades in och sändes av Sveriges Radio. Programmet bestod av renässansmusik och tidig barockmusik från Venedig, Jan Sandströms "Acqua Alta" samt uruppförande av Gavin Bryars "De profundis aquarum". Vid konserten medverkade meteorologen Pär Holmgren som talare, samt poeten Meena Alexander som läste sin text "Acqua Alta" över vilken Jan Sandström skrivit sitt stycke. Arrangör var Sveriges Radio Berwaldhallen, konserten framfördes i Engelbrektskyrkan i Stockholm.Som musikalisk ledare för Serikon har Daniel Stighäll dels varit initiativtagare till projektet, gjort repertoarurvalet, sammankallat musiker som har medverkat samt fungerat som musikalisk rådgivare till Radiokören och dirigenten Olof Boman. Stighäll ansökte och erhöll tonsättarbidrag för beställningsverket "De profundis aquarum" av Gavin Bryars från Statens Kulturråd (Diarienummer: KUR 2013/1328). Som musiker medverkade Stighäll med sin ensemble Serikon i hela programmet med undantag för Sven-David Sandströms verk, vilket är för kör a capella.Till skillnad med tidigare produktioner av detta konsert-koncept, där Serikon anlitat egna sångare, skedde det i detta fall i samarbete med Radiokören. Därtill beställdes Gavin Bryars nya verk speciellt till detta ändamål. I tillägg till detta skrev Jan Sandström om sitt verk "Acqua Alta" (titelverket) till att passa Radiokörens större vokala styrkor, samt att poeten Meena Alexander också medverkade vid konserten. Meena Alexander intervjuades senare i amerikansk TV där detta samarbete nämndes, vilket kan ses på detta klipp: https://youtu.be/phUAeaaheUw?t=20m50s).Dirigent: Olof Boman. 1. Giovanni Gabrieli: Canzon X. 2. Claudio Merulo: Sanctus för 16 stämmor. 3. Gavin Bryars De profundis aquarum, (uruppförande). 4. Claudio Monteverdi: Dixit Dominus. 5. Sven-David Sandström: En ny himmel och en ny jord. 6. Jan Sandström: Acqua alta. 7. Giovanni Gabrieli: Magnificat för 33 stämmor.

• 10.
    Stighäll, Daniel (Musikalisk ledare)
    Potter, John (Musiker)
    Serikon.
    Friman, Anna Maria (Musiker)
    Serikon.
    Glenton, Gawain (Musiker)
    Serikon.
    Bäuml, Katharina (Musiker)
    Serikon.
    Birgittas resor2015Konstnärlig output (Ogranskad)
    Abstract [sv]

Birgittas resor är ett konsertprogram som kretsar kring den Heliga Birgittas liv, Europas skyddshelgon, och hennes många, och omfattande, pilgrimsresor. I Sveriges historia är den Heliga Birgitta onekligen en av de mest framträdande personerna och personligheterna och förmodligen en av Sveriges mest kända kvinnor internationellt. I konsertprogrammet ”Birgittas resor” vill Serikon lyfta fram denna viktiga och kontroversiella kvinna och belysa hennes liv och gärning ur ett kulturellt perspektiv. Förutom att hon var mycket religiöst och politiskt aktiv var hon också en stark kulturell personlighet, vilket inte minst musikverksamhet i och kring klostret i Vadstena vitnar om. Med utgångspunkt i Cantus Sororum – Systrarnas Sång, som är det musikmaterial som användes vid brigittinerklostren – följer vi Birgitta på hennes pilgrimsresor till Nidaros, Santiago de Compostela, Rom och till Jerusalem via Cypern. På alla de vallfärdsorter hon besökte, eller på vägen till dessa platser, finns det musik bevarat som är samtida med Birgitta och som hon alltså kan ha kommit i kontakt med. Exempelvis sjöngs St Örjans visa av pilgrimer på vägen till Nidaros och St Olavs grav – samma melodi som spelas av klockorna i Stockholms Stadshus men som har ett mycket gammalt ursprung – eller musiksamlingen som är bevarad vid klostret i Montserrat efter pilgrimsleden El Camino i norra Spanien. Denna musiksamling, kallad Llibre Vermell de Montserrat, vittnar om ett stort utbyte med den moriska kultur som fanns över hela den Iberiska halvön. Väl framme i Santiago de Compostela kan man fråga sig om inte Birgitta tog intryck av det nunnekloster och de ca 200 nunnor som fanns där. I nunneklostret förvarades en bok som alltjämt finns där – Codex Las Huelgas – med några av de äldsta exemplen på flerstämmig sång som finns i Europa. Detta material sjöngs av nunnorna i klostret och kanske väcktes en tanke hos Birgitta att grunda sitt eget kloster då – kopplingen mellan nunneklostren samt Codex Las Huelgas och Cantus Sororum är uppenbar.Under hennes vistelse i Rom, och även resan dit, måste hon ha kommit i kontakt med mycket av den centraleuropeiska musiken och de Alta Capella-ensembler som var vanligt förekommande vid den tiden.På väg till Jerusalem stannade hon på Cypern och hade flera svavelosande uppenbarelser där. Bland annat förutspådde hon det bysantinska rikets fall (vilket sedan besannades endast 80 år senare). I anslutning till framförandet av den musik Birgitta kan ha kommit i kontakt med vill vi också poängtera vilken berest och därmed också upplyst kvinna Birgitta var, samt vilket brett spektra av mångkultur hon kom i kontakt med och kanske även tog intryck av.Konserten framfördes av ensemblen Serikon i Trollhättan den 8 maj 2015. Ensemblen bestod av några av de främsta utövarna av medeltida- och tidig renässansmusik i Europa. Konserten arrangerades av Svenska kyrkan i Trollhättan, som en del av festivalen Trollhättans tidig musik-dagar.

• 11.
    Stighäll, Daniel (Musikalisk ledare)
    Willemark, Lena (Musiker)
    Serikon.
    Månsson, Göran (Musiker)
    Serikon.
    Eriksson, Jeanette (Musiker)
    Serikon.
    Melendez, Josue (Musiker)
    Serikon.
    Edlund, Andreas (Musiker)
    Serikon.
    Genuint svenskt?2015Konstnärlig output (Granskad)
    Abstract [sv]

Serikon presenterar ett konsertprogram i gränslandet mellan folkmusik och konstmusik från medeltiden och renässansen. Musiken består av folkvisor, psalmer, vaggvisor och danser som alla kan betecknas som "genuint svenska", men alla har egentligen ett utländskt ursprung. Vi vill med detta visa att det genuint svenska alltid har varit, och alltid kommer att vara, multikulturellt. Våra genuint svenska folkvisor, psalmer och danser – hur svenska är de, egentligen? Folksångerskan Lena Willemark och ensemblen Serikon följer de musikaliska trådarna bakåt i tiden. Där visar det sig att den svenska dansleken Fattiger lappman har sina rötter i Spanien, och att fiolen, som är så starkt förknippad med svensk folkmusik, egentligen är en yngre variant av det arabiska instrumentet rebab.Här får vi genom konkreta exempel se hur svenskar i alla tider har tagit till sig musikaliska idéer utifrån och att det genuint svenska alltid har varit, och alltid kommer att vara, multikulturellt.Lena Willemark är en av de stora förgrundsgestalterna inom svensk folkmusik. Som sångerska och fiolspelman har hon sedan slutet av 80-talet spridit den musikskatt som hon växt upp med i Älvdalen i Dalarna, parallellt med nyskapande och gränsöverskridande konstnärliga projekt inom till exempel nutida musik och jazz.Serikon är en Göteborgsbaserad ensemble grundad av trombonisten Daniel Stighäll. Gruppen spelar huvudsakligen musik från medeltid och renässans för sångare och historiska instrument, men i repertoaren finns också helt nyskrivna verk.I gränslandet mellan folkmusik och konstmusik skapar Lena Willemark och Serikon musik med hjärta och själ, samtidigt som de väcker tankar kring angelägna och aktuella frågor.Lena Willemark, sång och violin Jeanette Eriksson, violinGöran Månsson, flöjter, slagverkAndreas Edlund, cembalo, basklarinettJosué Meléndez, sinka, barockgitarrDaniel Stighäll, barocktrombon, vallhornKonserterna arrangerades av Kultur i Väst.

• 12.
    Westberg, Erik (Musikalisk ledare)
    Stighäll, Daniel (Filmproducent)
    Serikon: Acqua Alta2014Konstnärlig output (Granskad)
    Abstract [sv]

CD med Serikon under ledning av Erik Westberg.Gabrieli, Giovanni - Canzon X á 8Merulo, Claudio - Sanctus á 16Campkin, Alexander - Colour Blinds the EyeWillaert, Adrian - De profundisStrozzi, Barbara - Salve ReginaCastello, Dario - Sonata duodecima, Libro IIRovetta, Giovanni - Domine Deus NosterSandström, Jan - Acqua AltaGabrieli, Andrea - Domine ne in furore (Psalm 6)Gabrieli, Giovanni - Canzon II á 4Gabrieli, Giovanni - Omnes gentes plaudite manibus á 16 Inspelad med stöd av Statens kulturråd.

• 13.
    Westberg, Erik (Musikalisk ledare)
    Sandström, Jan (Kompositör, tonsättare)
    Stighäll, Daniel (Filmproducent)
    Acqua Alta2013Konstnärlig output (Ogranskad)
    Abstract [sv]

Acqua Alta är ett mångfacetterat kulturprojekt för miljön, med syfte att åter uppmärksamma klimatfrågan. Detta ska göras i ett samarrangemang med musik, bild och tal.Acqua Alta genomförs som ett samarbete mellan renässansensemblen Serikon, Erik Westbergs Vokalensemble samt Artister för Miljön.Vid konserten framförs musik av bl.a. Gabrieli, Monteverdi, Willaert, Merulo och Vivaldi. Dessutom uruppfördes verk av Jan Sandström och Alexander Campkin.Premiärföreställning i Luleå Domkyrka 8:e februari 2013.Acqua Alta stöds av Statens musikverk och Kulturrådet.

• 14.
    Sandström, Jan (Kompositör, tonsättare)
    Westberg, Erik (Musikalisk ledare)
    Stighäll, Daniel (Filmproducent)
    Acqua Alta2013Konstnärlig output (Granskad)
    Abstract [sv]

Stycke komponerat av Jan Sandström med text av Meena Alexander.Verket uruppfördes av renässansensemblen Serikon under ledninga av Erik Westberg vid konserten Acqua Alta i Luleå Domkyrka den 8:e februari 2013.Konserten stöds av Statens musikverk och Kulturrådet.

1 - 14 av 14
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk