Change search
Refine search result
1257125812591260126112621263 62951 - 63000 of 63155
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rows per page
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sort
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
Select
The maximal number of hits you can export is 250. When you want to export more records please use the Create feeds function.
  • 62951.
    Unander-Scharin, Åsa (Choreographer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Robocygne: The robot-swan-dancer2010Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Koreografi: Åsa Unander-ScharinMusik: Pjotr Tjajkovskij (ur Svansjön, 1877)/Carl Unander-ScharinRobotsvankropp och rörelseprogram:Prof. Lars Asplund och Alexander Larsson (robotikstudent)i samarbete med Åsa Unander-ScharinProjektledning: Lars Asplund och Kerstin GauffinProduktion: Mälardalens högskolaFoto: Elias LindénMusiken har skapats genom Scen- och sinnesproduktionsstöd från Statens kulturråd. En skälvande svart robotsvan som dansar ömsom harmoniskt och böljande, ömsom dramatiskt och hetsigt till Tjajkovskijs mäktiga musik. Inspirerad av Edgar Degas skulptur (1881) i vax, tyll och sidenband, vibrerar denna fågellika kropp av elektroniskt liv och en ouppnåelig dröm om att få dansa på de stora scenerna som prima ballerina. Musiken är en remodulering av Rothbarts tema ur baletten Svansjön – där havet och orkestern smekts och smiskats av musikteknologi. Koreografin har skapats i en process där koreografen handgripligen dansat in rörelsen kroppsdel för kroppsdel till musiken – i fyra inspelningar. Kroppen består av två vingar av lättmetall prydda med svarta fjädrar, en kropp av aluminium, svart tyll och kretskort, ett höj och sänkbart ben samt en mycket rörlig hals av sju motorer med en näbb. Höjd 130 cm.Vingbredd 160 cm. I september 2010 visades Robocygne för första gången under bokmässan i Göteborg. Se TV-reportage mm på www.operamecatronica.com/press

  • 62952.
    Sandström, Jan (Composer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    ROKOKOMASKINERIET: En helaftonsopera för Drottningholmsteaterns 250-års jubileum2016Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Kompositören Jan Sandström och librettisten Tuvalisa Rangström har tillsammans skapat en opera i två akter om just en opera, nämligen huset självt.

    Året är 1766 och den nya teatern har rest sig ur askan efter den gamla som brunnit ner. Till det nya huset kommer nu den unge kronprinsen, förklädd till ”ljussnytare”, det vill säga lärling till teaterns ljusmästare. Trots sitt blivande yrke, är det ingenting den unge lärlingen är mera rädd för än just eld. Han tror nämligen att det är hans fel att den gamla teatern brann ner.

    Samtidigt är han mycket nyfiken på vilken opera som ska spelas nu i den nya teatern. Han möter Maskinmästaren, som lider av olycklig kärlek till teaterns mystiska maskineri som döljs ovan och under scenen. Han möter också Dekormålaren som tvivlar på det han håller på med. Här finns också Fru Frisör som ser operan som en enda ansamling av hår och många andra. Inte minst Librettisten som leder den unge lärlingen genom teater och park.

    Men är det Kronprinsen/Ljussnytaren som är skyldig till branden? Och vill verkligen operahuset själv straffa honom? 

    I rollerna:

    Librettisten - Matilda Paulsson

    Ljussnytaren - Elisabeth Meyer

    Maskinmästaren - Loa Falkman

    Dekormålaren - Martin Vanberg

    Fru Frisör - Kerstin Avemo

    Balettmästaren - Johan Schinkler

    Drottningholmsteaterns orkester

    Dirigent: David Stern

    Regi: Stina Ancker

    Producent: Diyar Boskani

    Musikproducent: Evert van Berkel

    Musik: Jan Sandström

    Programledare: Sofie Almroth och Per Lindqvist

    Direktsändning i P2 från Drottningholms slottsteater. Uruppförande den 7 juni 2016.

  • 62953.
    Sandström, Jan (Composer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Romanska bågar2012Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Västerås DomkyrkaUruppförande av orgelstycket Romanska bågar.

  • 62954.
    Kjekshus, Helge (Arranger)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Romantisk sonatafton2015Artistic output (Refereed)
    Abstract [en]

    Concert with Christian Svarfvar, violinGrieg, Mozart and SchumannRegion Gävleborg

  • 62955.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Lundqvist, Mathias (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & iBland Band, Holmöns Visfestival2015Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Visfestivalen på Holmön avslutades i år med Ronny Eriksson & iBland Band. Repertoar spelad: PissarlåtenBränsleprisetÅ ena sidanDet måste löna sig att vara rikHär kommer jag med mitt fiskespö, älsklingOfficiella versionenNär jag en gång dör

  • 62956.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Lundqvist, Mathias (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & iBland Band, Skulefestivalen2015Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Ronny Eriksson & iBland Band är en för året ny konstellation med ny repertoar. Skulefestivalen har funnits sedan 1984 och har ett rykte om sig att vara en välarrangerad och välbesökt festival. Från början bokades mestadels visartister men med åren har festivalen kommit att få ett bredare artistuppbåd.Repertoar spelad:NyckelnHundenRonny Erikssons mardrömI såna stunderVischan BluesI min bilFullmånenMin Brorsa

  • 62957.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & Leo Holmberg på New Orleansfestivalen, Mannaminne2017Artistic output (Unrefereed)
  • 62958.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & Ramblin' Minds @ Boliden2014Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Konsert med RonnyEriksson & Ramblin' Minds i Biosalongen, Boliden, 7 november 2014 med material av Ronny Eriksson & Ramblin' Minds.

  • 62959.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Lundqvist, Mathias (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & Ramblin' Minds @ Flakasand2014Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Konsert med Ronny Eriksson & Ramblin' Minds på FlakasandRock & Blues Festival 19 juli 2014.Festivalen arrangerades för 24 året i rad iRäktjärv. Vi spelade uteslutande material av Ronny Eriksson & Ramblin' Minds.Låtlista:I min bilRonny Erikssons mardrömSkuldVem lurar vemGråtvalsLivetDet liknar fan, sa HolgerDet knallar och det gårSviken av digNån gång

  • 62960.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Lundqvist, Mathias (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & Ramblin' Minds @ Mats och Karin musik och möten2014Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Två konserter med Ronny Eriksson & Ramblin' Mindshos Mats o Karin musik och möten, utanför Härnösand, 15-16 juli 2014.Material uteslutande av Ronny Eriksson & Ramblin' Minds.

  • 62961.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & Ramblin' Minds live på Piteå dansar och ler2013Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Under festivalen Piteå Dansar och Ler gjorde Ronny Eriksson & Ramblin' Minds en konsert med idel originalmusik av Ronny Eriksson och Ramblin' Minds. Repertoar spelad:I min bilSkuldBorde ha tänkt mig förDet knallar och det gårNå'n gångNär du en gång lämnar migFarfars gårdVem lurar vem.

  • 62962.
    Wedin, Anna (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Holmberg, Leo (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Bäckman, Mikael (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Lundqvist, Mathias (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Ronny Eriksson & Ramblin' Minds Sollefteå Bluesförening 10-årsjubileum2017Artistic output (Unrefereed)
  • 62963.
    Myhr, David (Singer, Instrumentalist, Musical director, Creator)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    "Room To Grow" (single)2018Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [en]

    And... just like that. The second track from my album is out! A song I wrote with the amazing Bill DeMain in Nashville. I’m ridiculously proud of it. Chock full of tricky chords that kind of took me out of my pure pop comfort zone. I’m very thankful to Bill for bringing the initial musical germ and the title to the table. It's about how we often tend to overthink everything and rule out things too soon. Instead the song promotes the idea of 'you never know what's going to happen’ and to just give things a chance! Hereby proudly presenting: "Room to grow”!

  • 62964.
    Nordström, Erik (Sound designer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Media, audio technology and experience production and theater.
    Rota med Kjell Westling2011Artistic output (Unrefereed)
  • 62965. Elfgren, Lennart (Editor)
    Round Robin analyses and tests of anchor bolts in concrete structures: RILEM Technical Committee 90-FMA, Fracture Mechanics of Concrete - Applications1998Report (Other academic)
  • 62966. Ranhagen, Ulf (Editor)
    Rönning, Ylva (Editor)
    Samhällsplanering med miljömål i Sverige: lägesredovisning 31999Report (Other academic)
  • 62967. Lagerkvist, Anders (Editor)
    Samordnad deponigas: forskning, utveckling, demonstration : slutrapport1997Report (Other academic)
  • 62968.
    Sundkvist, Petter (Musical director)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sceneries for percussion and ensemble2012Artistic output (Refereed)
    Abstract [en]

    The Danish composer Per Nørgård (b. 1932) finds inspiration for his outstanding percussion music in the forces of nature, eastern mysticism and exotic rhythms. In the four works on this CD we encounter a melodic side to percussion, when for instance the soloist uses a violin bow to play the vibraphone and the musical saw. Two of the works were written especially for the Colombian-born percussionist Christian Martínez, who plays here with the Esbjerg Ensemble conducted by Petter Sundkvist.

  • 62969.
    Prakash, Braham
    Luleå University of Technology, Department of Engineering Sciences and Mathematics, Machine Elements.
    Högmark, Sture
    Ångström Laboratory, Uppsala University.
    Selected papers from those presented at the 14th Nordic Symposium on Tribology (Nordtrib 2010) Storforsen, June 8-11, 20102011In: Wear, ISSN 0043-1648, E-ISSN 1873-2577, Vol. 273, no 1, p. 1-Article in journal (Other academic)
  • 62970. Agarwal, R.P.
    Persson, Lars-Erik
    Zafer, A.
    Selected papers of the international workshop on difference and differential inequalities, Gebze, Kocaeli, Turkey, July 3--7, 19961998In: Mathematical Inequalities & Applications, ISSN 1331-4343, E-ISSN 1848-9966, Vol. 1, no 3, p. 347-461Article in journal (Refereed)
  • 62971. Andersson, Lennart (Editor)
    Forssberg, Eric (Editor)
    Seminarium i mineralteknik i Luleå 6-8 februari 19851985Report (Other academic)
  • 62972.
    Westberg, Erik (Musical director)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Stighäll, Daniel (Producer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance. Serikon.
    Serikon: Acqua Alta2014Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    CD med Serikon under ledning av Erik Westberg.Gabrieli, Giovanni - Canzon X á 8Merulo, Claudio - Sanctus á 16Campkin, Alexander - Colour Blinds the EyeWillaert, Adrian - De profundisStrozzi, Barbara - Salve ReginaCastello, Dario - Sonata duodecima, Libro IIRovetta, Giovanni - Domine Deus NosterSandström, Jan - Acqua AltaGabrieli, Andrea - Domine ne in furore (Psalm 6)Gabrieli, Giovanni - Canzon II á 4Gabrieli, Giovanni - Omnes gentes plaudite manibus á 16 Inspelad med stöd av Statens kulturråd.

  • 62973.
    Weissglas, Erik (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music, media and Theatre. Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Johannesson, Tomas
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Media, audio technology and theater.
    Henrysson, Svante (Musician)
    Backenroth, Hans (Musician)
    Ekberg, Joakim (Musician)
    Seven Songs From the 70s; Weissglas, Henrysson, Backenroth, Ekberg2019Artistic output (Unrefereed)
  • 62974.
    Myhr, David
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sgt Pepper's Live, Korsholm Music Festival, Vaasa, Finland2017Artistic output (Refereed)
  • 62975.
    Frödin, Kerstin (Musical director, Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Feuk, Ditte (Viedographer)
    Sveriges Television.
    Player, Steven (Musician)
    Stagh, Mia (Choreographer)
    Shakespeare - mer än ord!: SVT-produktion i samband med firandet av Shakespeares 400-års jubileum2016Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Kerstin Frödin kontaktades av producent Ditte Feuk (SVT) för att medverka som musikansvarig och musiker i produktionen Shakespeare - mer än ord! Kerstin Frödin kontaktade ytterligare fyra musiker för projektet och var ansvarig för musikurvalet. Musiken spelades in i februari 2016 och programmet sändes i SVT på dagen 400 år efter Shakespeares död den 23 mars 2016.

    Medverkande musiker:

    Johan Linderoth, tenor - Kerstin Frödin, flöjter, slagverk - Steven Player, gitarr, slagverk - Keren Bruce viola da gamba, Karl Nyhlin, luta, gitarr

    Från SVT programtablå:

    William Shakespeare använde så mycket mer än sina berömda ord när han byggde upp sin beundrade dramatik. En rad danser och massor av musik är inskriven i de flesta av hans pjäser och nu bjuder vi på de unika originalen. En film av Ditte Feuk med brittisk-svenska The Players och dansare från kungliga baletten. Koreograf Mia Stagh och med musikaliskt urval av Kerstin Frödin.

  • 62976.
    Nordström, Erik (Producer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Media, audio technology and experience production and theater.
    Showcase 20132013Other (Other academic)
    Abstract [sv]

    Erik Nordtsröm producent på spår 2 och 72. No One But Myself To Blame(R. Sjöberg/A. Bergström/J. Lindberg)Vocal: Rebecka Sjöberg/Sticks & Stones7. Sticks & Stones(R. Sjöberg/A. Bergström/J. Lindberg Vocal: Rebecka Sjöberg/Sticks & Stones

  • 62977.
    Weissglas, Erik (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Simon Ljungman with friends2014Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Konsert på Vara konserhus, Stora salen, 14 mars 2014.Sofia Karlsson - sång och gitarrSimon Ljungman - gitarr och sångStefan Sporsén - keyboardErik Weissglas - gitarr och sångAnna Lund - trummorPetra Lundin - celloRepertoar:Equinox - Weissglas och LjungmanFursten - de WolfApril come she will - Paul SimonAvandaro days - Weissglas Fanfar - Staffan HellstrandAndra sidan - Sofia KarlssonUp where we belong - Jack Nitzsche, Buffy Sainte-Marie, Will Jenningsoch Några låtar av Dan Andersson

  • 62978.
    Unander-Scharin, Åsa (Director)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sing the body electric2013Artistic output (Refereed)
    Abstract [en]

    SING THE BODY ELECTRIC! - A 2013 CORPORATORIO - is a new work that celebrates the human capacity to change her conditions and envision a new world with poetry and music. In seven embodied songs, four opera-singers perform new music with custom-built technology in a space charged with voices and with musical wires strung from floor to ceiling. The work is a cross-over between opera, oratorio and choreography - where movement of bodies creates music, sound, space and visual scenography. Energy is Eternal Delight! - the words by 18c poet William Blake are given new artistic interpretation in our environmentally vulnerable and technologically conditioned age.•This is a new work developed at the University College of Opera in Stockholm by Carl Unander-Scharin and Åsa Unander-Scharin in close cooperation with Ludvig Elblaus. The work is an embodied opera, a corporatorio, where music, voice, body, movement and space concur in the performance.•Textbook based on texts by Albert Einstein: The world as I see it, Walt Whitman’s “I Sing the body Electric!” and poems by William Blake.•Singers: Lisa Gustafsson, soprano, Alexandra Zetterström Büchel, soprano, Maria Sanner Konvicka, alt, Staffan Liljas, bass baritone •Emerging technologies, developed for and through the operatic artwork (Throat IV, the ScenOchSinneSensor, The Midi-Harp, The Virtual Viola da Gamba, and The Charged Room)•Music and textual compilation: Carl Unander-Scharin•Stage direction: Åsa Unander-Scharin•Technology development: Ludvig Elblaus, Carl Unander‐Scharin, Åsa Unander‐Scharin
CapeTownOpera teams up with Stockholm’s University College of Opera to present a pair of cutting-edge thirty-minute operas. Swedish composer Carl Unander-Scharin brings his innovative use of technology in performance to a setting of Walt Whitman’s I Sing the Body Electric, while Philip Miller creates a haunting exploration of the realities of working underground in a mine in Between a Rock and a Hard Place: A Dictionary of a Mining Accident.Stockholm 31 maj, 1-2 juniKapstaden 13-15 juni

  • 62979.
    Weissglas, Erik (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sitar och Indisk poesi möter Jazz2017Artistic output (Unrefereed)
  • 62980.
    Johansson, Karin C (Editor)
    Luleå University of Technology, Department of Health Sciences, Nursing Care.
    Nyström, Kerstin (Editor)
    Luleå University of Technology, Department of Health Sciences, Nursing Care.
    Sjuksköterskeutbildningen i Boden: femtio år och några därtill : intervju med Britt Kristiansson2007Report (Other (popular science, discussion, etc.))
  • 62981.
    Frödin, Kerstin (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Peters, Erik (Composer)
    Streich, Lisa (Composer)
    Mårtensson, Per (Composer)
    Dunér, Karl (Director)
    Ska alla tecken låta?: Konsertprojekt med tre uruppföranden av svensk musik i iscensättning av Karl Dunér med ensemble Lipparella2016Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    I projektet Ska alla tecken låta? framförde ensemblen Lipparella tre nyskrivna kompositioner av Per Mårtensson, Lisa Streich och Erik Peters. Den ”klassiska konserten” i en traditionell konsertsal förändras alltmer och ensemblen sökte med projektet nya former för närhet och dynamik i rummet mellan publiken och verken. Med projektet ville ensemblen erbjuda publiken ett spektrum av möjliga ingångar till de musikaliska och litterära verken, i lyssnandet, förståelsen och upplevelsen. Regissören Karl Dunér utvecklade det sceniska konceptet som anpassades efter olika rum och miljöer och utnyttjade olika lokalers egenart i helhetsupplevelsen.

    Lipparella:

    Mikael Bellini - kontratenor

    Anna lindahl - violin

    Kerstin Frödin - blockflöjt

    Louise Agnani - viola da gamba

    Peter Söderberg - teorb

    Spelplatser:

    Baertlings foajé i första Hötorgshuset - 18 september 2016

    Svindersviks Paviljong i Nacka - 22 september 2016

    Färgfabriken - 29 september 2016

    Rönnells antikvariat - 13 oktober 2016

    Finansiärer:

    Statens Musikverk (projektbidrag) Diarienummer 1102/15 och Kulturrådet (samarbete med tonsättare) Projektnummer: 2014/5190

  • 62982.
    Sandström, Jan (Composer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sundkvist, Petter (Musical director)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Skapelsemorgon: kantat för mezzosopran, bariton, kör och orkester2009Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Arrangör: Kulturens Hus, Luleå Ett konsertprogram med Norrbottens Kammarorkester, Erik Westerbergs vokalensemble samt operasolisterna Katarina Giotas och Olle Persson. Kantaten Skapelsemorgon av professor Jan Sandström, en beställning av frimurarlogerna i Luleå, fick här sitt uruppförande. Konserten spelades in av Sveriges Radio P2. Udgivelsesdato: 13.06.2009

  • 62983.
    Alerby, Eva (Editor)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Education, Language, and Teaching.
    Skola för alla, vad innebär det?: en belysning av några specialpedagogiska perspektiv2006Report (Other academic)
  • 62984.
    Sundkvist, Petter (Musical director)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Slaviska fantasier2013Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Konsertturné med Marinens Musikkår och den belgiske trumpetsolisten Jeroen Berwaerts. Konserter på följande orter: Karlskrona Amiralskyrkan, Umeå Tegs kyrka, Piteå Studio Acusticum och Luleå Kulturens Hus.Program Sjostakovich Festive Ouverture op.96Tchaikovsky Marche Slave op.31Böhme Trumpet Concerto sol. J BerwaertsEnescu Romanian Rhapsody no.2Höhne Slavonic Fantasy sol. J BerwaertsDvôrak Finale Symphony no.9

  • 62985.
    Myhr, David (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Slues live at Sjöbodan, Piteå2012Artistic output (Unrefereed)
  • 62986.
    Lagesson, Eije (Editor)
    Luleå tekniska universitet.
    Småskalig VA-teknik i kallt klimat: seminarium 1-3 oktober 19841985Report (Other academic)
  • 62987.
    Johannesson, Tomas (Recording engineer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Media, audio technology and experience production and theater.
    Snake City North2005Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    SkivproduktionJonas Kullhammar Quartet with Norrbotten Big Band – Snake City North, 2005Utgiven av Moserobie music production 2005Inspelad av Göran Stegborn och Tomas JohannessonMixad av Göran StegbornMastrad av Claes PerssonGrammisnominerad till årets jazzskiva 2005Musiker:Jonas Kullhammar: Tenor SaxophoneJonas Holgersson: DrumsTorbjörn Gulz: PianoTorbjörn Zetterberg: BassNorrbotten Big Band:Trumpets: Bo Strandberg, Magnus Ekholm, Tapio MaunuvaaraTrumpet & Fluegelhorn: Dan Johansson (2,5),Trombones: P-O Svanström, Magnus Puls, Peter Dahlgren (3), Bass Trombone: Björn HängselAlto & Soprano Saxophones: Håkan Broström (7)Alto Saxophone & Bass Clarinet: Jan ThelinTenor Saxophone: Mats GarbergTenor Saxophone & Clarinet: Bengt EkBaritone Saxophone & Flute: Per Moberg(numbers indicates soloists)Spår:1. Snake City East – 8:402. Kärleksvals – 8:113. Frippes blues – 7:224. Slow Drop (Torbjörn Gulz) – 10:215. Ruskitoonies McAroonies – 6:116. For X – 8:067. I sheriffens klor – 8:028. Bebopalulia – 3:51Producer: Jonas KullhammarAll arrangements by Torbjörn Gulz except #5 by Gulz/Kullhammar, #8 by JKQ/NBBAll songs by Jonas Kullhammar except #4 by Torbjörn GulzRecorded by Göran Stegborn & Tomas Johannesson at Carpenter Road Studios, Piteå 18-19/1 2005 Mixed by Göran Stegborn at SAMIMastering: Claes Persson at CRP RecordingCover Painting: R. Gregory Christie Graphic Design: Mattis CederbergExecutive producers: Ludi McSkank & Mirka SiwekRecensioner:Förra året elsaxäventyret Kullrusk och nu en storbandstripp. Att Jonas Kullhammar, det lilla kraftverket med den stora idétanken, rör på sig är inte ett dugg överraskande. Här hämtas alla åtta låtarna från två äldre plattor med Kullhammarkvartetten; hälften vardera från "Plays Loud for the People" och fem år gamla debut-cdn "Salut". Och nya cd:n visar att man visst kan äta kakan och ändå ha den kvar: Kullhammargänget finns fortfarande där i mitten och JK:s tenorsax får stor soloplats. Men som en maffig runtomkring-bonus serveras nu Norrbotten Big Bands blåsare. Som låter klart smidiga och tända. Kvartettens pianist Torbjörn Gulz har arrat med proffsig snickarglädje, fyllt ut och byggt på, och i balladerna "Kärleksvals" och "For X" är skillnaden mot originalen stor, storbandet tillför utsmyckningar utan att dra ifrån något. Rappare låtar har kunnat behålla sin bluesiga ståpåkraft och yvighet trots den större kostymen. Norrbottningarna hetsar och kommenterar Kullhammars teman och särskilt "Ruskitoonies McAroonies" (som förvisso går aningen långsammare här) och "Frippes Blues" breddas ordentligt. Lustfyllt och hungrigt. Man hör ibland talas om modellen att ett storband agerar smidigt som en liten grupp. Här är den i verkligheten. Kan inte bli annat än en fyra.Alexander Agrell/Sydsvenska DagbladetDet er ikke så ofte vi får anledning til å rette blikket nordover for å finne utmerkete jazzinnspillinger. I dette tilfellet legger vi an i Piteå i nordsverige hvor den unge tenorsaksofonisten Jonas Kullhammar og han kvartett er å høre sammen med Norrbotten Big Band. Til tross for en alder av 27 år har Kullhammar gjort seg svært godt bemerket som musiker. Han har vært medlem av en rekke grupper og orkestre og jobbet med band som Bo Kaspers Orkester, Benny Bailey og Svante Thuresson for å nevne noen. Hans musikk er å finne på et 70-talls innspillinger, så dette er nok ikke det siste vi hører denne karen. "Snake City North" er det vi kan kalle en real storbandplate. Dette er et fyrverkeri av en musikk og Kullhammar har valgt å holde en tradisjonell standard på musikken, uten at vi får relasjoner altfor langt tilbake i tid. Hans kvartett består i tillegg av Jonas Holgersson på trommer, Torbjörn Gulz på piano og Torbjörn Zetterberg på bass. I tillegg klemmes det til fra 14 andre kraftfulle svensker på en plate som innehar vanvittig trøkk og utsøkte solistutfoldelser. Storbandmusikk i denne klassen vokser ikke på trær. Så derfor anbefales det å plukke denne frukten snarest.Bjørn Sommerseth/Rana BladTenoristen Kullhammar och hans greatest hits arrangerade för kvartett och stort blås. Det låter förstås större men inte nödvändigtvis bättre än på fyra. Det fina storbandets blåskvaliteter tas främst tillvara i det energirika titelspåret, och i ett par sinnliga ballader, For X till exempel, samtliga i fina arr av pianisten Torbjörn Gulz. Mest är det brasselir av sorglöst slösande solisten JK och kvartetten. Men för all del, vrid upp ratten och känn draget från 1+14 högklassiga blåsare.ULF JOHANSON/GPÅtta låtar som klockar in på drygt 60 minuter. Vi snackar inte Sinatras "In The Wee Small Hours" här. Men saxofonisten Kullhammar ser ändå till att det aldrig blir tråkigt, kompositionerna är skickligt arrangerade och Norrbotten Big Band får visa vilka bra musiker de är. Framförallt trumpet- och hornspelande Dan Johanssons solon i Kärleksvals och Ruskitoonies McAroonies är i paritet med Kullhammars egna solon. Grammisnomineringsvarning för en av de bättre instrumentalplattorna jag hört på ett tag.Erik Süss/ArbetarbladetLite skeptisk var jag nog i början men det gick fort över. Jonas Kullhammars låtar sitter ju som en smäck med kvartetten, så varför ödsla tid på en ungdomsdröm? Varför försöka göraom urban primaljazz till sofi stikerat landsortssväng?Mina negativa farhågor är ändå som bortblåsta när skivan första gången klingat ut. Pianisten Torbjörn Gultz har gjort ett hästjobbmed arrangemangen, de från början ganska bluesiga, Rollins-inspirerade temana har bibehållit sin charm samtidigt som också själva urkraften i, kanske Sveriges bästa, kvartettbestått. Norrbottningarna toköser på sansat storbandsvis, snortight och maxat utan att för den skull ta udden av den Kullhammarskaråheten. Fan vet hur han har burit sig åt. Visst lämnas det fortfarande mycket plats för solistiska stordåd men på den här skivan är det sekundärt. Kullhammar är som vanligt grym och kul är det också att höra Dan Johanssons trumpet men de enskilda prestationerna får tillfälligt vika undan. Istället en massivstorbandsskiva, en knytnäve jazz som även fårmig, gigantisk storbandsskeptiker, på fall med öppen mun.Fredrik Eriksson/Groove"En viktig kugge i det svenska jazznavet är Jonas Kullhammar. Förutom sitt musikaliska värv, ger han ut skivor, arrangerar konserter med mera. Hans senaste skiva Snake City North bjuder på ett spännande möte mellan Jonas Kullhammars Kvartett, Jonas tenorsax, Torbjörn Gulz piano, Torbjörn Zetterberg bas, Jonas Holgersson trummor och 13 blåsare ut Norrbotten Big Band. Kvartetten visade för en tid sedan upp sig i Härnösand och vi som var där fick uppleva en energirik jazzmusik som kunde försätta berg. Samma känsla finns på den här skivan där tillkomsten av norrbottningarna ytterligare höjer upplevelsen. Torbjörn Gulz har skrivit fräckt, utmanande och klangrika arrangemang som sätter extra piff på tillställningen. Förutom gedigna soloinsatser av Jonas och Torbjörn märks NBB-solisterna Dan Johansson trumpet, saxofonisten Håkan Broström och trombonisten Peter Dahlgren. Ett mästarmöte fyllt av en timmes energiladdad musik!"Hans-Erin Bergman/Sundsvalls TidningNågon gång i januari i fjol”drabbade” Norrbotten Big Band och Jonas Kullhammars kvartett samman på Ebeneser i Luleå, som utsattes för svårartade svängningar. Samma fenomen upplevdes på flera andra platser, bland annat under Swedish Jazz Celebration på Nalen. Detta lyckade sammanträffande har nu dokumenterats på en nyutkommen CD, som förstås inte riktigt kan matcha liveframträdandena men som ändå åskådliggör det fruktbara samarbetet mellan ett av de allra yppersta storbanden och den svängigaste och spelglada jazzgruppen i dag.Det är Jonas Kullhammars numera synnerligen sammansvetsade lilla grupp som spelar huvudrollen och repertoaren är också deras. CD:ns titel Snake City North anspelar på hans smultronställe i Stockholms utkanter, Orminge, för tillfället med utvikning norrut. Han spelar själv med referens till många gamla hjältar en svängig, muskelsvällande tenorsaxofon med glimten i ögat och en räv bakom örat, och sedan har han med sig några av de bästa och mest personliga musikerna på sina instrument idag, pianisten och arrangören Torbjörn Gulz, bassisten Torbjörn Zetterberg och trumslagaren Jonas Holgersson. Man kan inte önska sig bättre.Men de har jämbördigt sällskap med ett inspirerat och välljudande Norrbotten Big Band, där Dan Johansson, Peter Dahlgren och Håkan Broström bereds tillfälle att spela några lysande solon, den förstnämnde med hela sitt register i En kärleksvals, som har drag av Robban Brobergs Båtlåt och framför allt i den förmodligen en viss Per ”Ruskträsk” Johansson tillägnade Ruskitoonies -McAroonies. I Frippes Blues I Frippes visar Peter Dahlgren varför han är outstanding på trombone och Håkan Broström kommer loss med ett flytande elegant solo i I sheriffens klor tillsammans med Zetterberg och Holgersson. Slutspåret Bebopalulia kan möjligen tänkas ha någon koppling till Luleå. Det låter i alla händelser som ett tåg som råkar i sken eller som en krigsdans – i Snake City North? Eller? Kul har dom hur som helst. Jazz med en klackspark à la ZlatanGunnar LindgrenFör ett drygt år sedan ställde sig Jonas Kullhammar Quartet på Ebenesers scen tillsammans med Norrbotten big band i en hyllad konsert. Nu har man följt upp samarbetet med skivan Snake city north - en lekfull och underhållande samling låtar som i huvudsak skrivits av Jonas Kullhammar och arrangerats av Torbjörn Gultz för storbandet. Materialet har främst hämtats från Kullhammars tidigare skvor, inte minst det inledande spåret Snake city east (Östra Orminge), som kommer från Jonas Kullhammar plays loud for the people. Och oavsett om låtarna innehåller ett brutalt ös, som i Snake city east, eller lutar sig mot mjukare tongångar som i Kärleksvals, så finns där hela tiden en humoristisk blinkning i musiken och snygga detaljer i arrangemangen. Kullhammar flirtar också lite med musikaliska grepp från sextiotalets musik i låtar som Ruskitoonies-Mcaroonies, där man nästan kan känna cocktailen i handen och man blir lätt förtjust i den där lekfulla musikaliska knorren som Kullhammar är så skicklig på. Det låter dessutom riktigt bra om storbandet, i vanlig ordning får man väl säga. Det är tight, exakt och snyggt utan att för den skull bli stelbent. Det är väldigt mycket livekänsla över skivan och det svänger något alldeles fantastiskt. Och lyder man Jonas Kullhammars uppmaning i omslagstexten om att spela skivan högt får man en svårslagen energi ur sin stereo. Det är helt enkelt en ruskigt underhållande skiva som förtjänar att spelas några decibel över det anständiga.Patrik Boström/Norrländska SocialdemokratenSoloartister som bestämmer sig för att bjuda in ett storband och spela in en skiva burkar ångra sig efteråt. Resultatet blir sällan bra. Inte ens saxofonisten Magnus Lindgren, som annars är en favorit, lyckades när han tillsammans med The Swedish Radio Jazz Group släppte skivan ”Paradise open” för fyra år sedan. Att lyssna på den är som att äta för mycket sockervadd.Nu gör kollegan Jonas Kullhammar ett försök – tillsammans med Norrbotten Big Band. Låtarna känns igen från de skivor som Kullhammars kvintett har spelat in tidigare. Pianisten Torbjörn Gulz har nu arrangerat om dem till storbandsförpackning. Förvånande nog fungerar det utmärkt. Spänningen finns kvar och den värsta storbandssvulstigheten har polerats bort.Bäst är ”Ruskitoonies McAroonies” och ”Bebopalulia” (trots det ironiska tjoandet), två gamla favoriter.I pressmeddelandet berättar Jonas Kullhammar att han länge drömt om att göra en storbandsskiva. Nu väntar jag på att han dammar av någon gammal tanke om en symfoniorkester också.Andreas Utterström/Nerikes AllehandaNorrbotten Big Band er en hederskront svensk jazzinstitusjon, mens tenorsaksofonistenJonas Kullhammar er blitt et kraftsentrumi den yngre svenske stå-på jazzen. Beggemå ha hatt en anelse om at et samarbeid kunne kommetil å utløse vital musikk, for på «Snake Cityslår møtet mellom storbandet og Kullhammars kvartettgnister fra første øyeblikk.Det skyldes selvsagt fremragende musikere,også Kullhammars suverene komposisjoner ogminst arrangementene til kvartettens pianist, TorbjörnGulz. De gir både kvartett og storband «plikter& muligheter», og særlig de siste gripes begjærligsolister med høy tenning. Så her foreligger endasterkt vitnesbyrd om det kunstneriske høytrykketden unge svenske jazzscenen nå, denne gang iav hardtswingende, utadvendt storbandmodernismemed en god porsjon humor og noen Miles-sitatersom ekstramoro for gjett-på-jazzere.Terje Mosnes/Norske DagbladetMoserobie er merket for den nye generasjonen av jazzmusikarar i Sverige, og delvis Norge, ettersom bandet Zanussi Five nyleg gav ut debutplata der. Drivande kraft er Jonas Kullhammar, ein tenorsaksofonist vi har høyrt i Norge både med eige band og i samspel med The Core. Her drar han til med eit feitt storband-album med Norrbotten Big Band, som er eit av dei beste av det slaget over der. 26 år gammal har Kullhammar ei dobbelt så lang merittliste. Her har han med få skrive unntak musikken sjølv, pianist Torbjörn Gulz er arrangør, og i resten av kvartetten som har slått seg saman med Norrbotten-bandet, spelar Jonas Holgersson trommer, Torbjörn Zetterberg bass. Gode storband veks ikkje lenger på tre, difor all heider og ære til alle som held tradisjonen ved like.«Snake City North», som albumet heiter, er full av saftig arrangert musikk over eit stort musikalsk register. Ein gong kjendest det slik at hadde du høyrt eit storband, hadde du høyrt ganske mange. Originalitet kombinert med det hardtsvingande uttrykket som er kvart eit storbands sine qua non, det er varemerket på denne plata, med eit storband fullt av glimrande solistar, og med eit fjellstøtt komp.Roald Helgheim/Dagsavisen

  • 62988.
    Ericsson, Hans-Ola (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Solokonsert: Bachs koralpartitaer2011Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Konsert vid Bodö Internationella OrgelfestivalProgramAch, was soll ich Sünder machen, BWV 770O Gott, du frommer Gott, BWV 767O Vater, allmächtiger Gott, BWV 758Herr Christ, der einig Gottes Sohn, BWV Anh. 77Wenn wir in höchsten Nöten sein, BWV Anh. 78Christ, der du bist der helle Tag, BWV 766Sei gegrüßet, Jesu gütig, BWV 768

  • 62989.
    Hagström, Arne (Arranger)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sommarfesten2015Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Min andra konsert med Thailändska förtecken. Denna gång med Vid Hyper som artist. Vid visade sig vara mer åt Reggae-hållet än Kob som är mer "Rockig". Thailändsk tradition vid konserter bjuder att publiken hänger kransar av pappersblommor eller liknande runt halsen på artister dom tycker om. Vi i orkestern fick några också men Vid fick massor. Publik=fullsatt Norrmalmia foajé = 300.

  • 62990.
    Lakso, Tommy (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sommarkonsert med Trio KaTjinG och Jerker Johansson i Gällivare2011Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Sommarkonsert i Gällivare vid Hembygdsgården

  • 62991.
    Lakso, Tommy (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sommarmusik med Danne Johansson Kvartett med Jim Nilsson, Kicki Enqvist och Stefan Isaksson2015Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Sommarmusik med Danne Johansson Kvartett med Jim Nilsson,Kicki Enqvist och Stefan IsakssonDanne Johansson-trumpet, Tommy Lakso-gitarr, Hans de Waard-bas, Jerker Johansson-trummor, Jim Nilsson-sång, Kicki Enqvist-sång Stefan Isaksson-tenorsax.

  • 62992.
    Sandström, Jan (Composer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sundkvist, Petter (Conductor)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sophelikoptern Originalmusik2017Artistic output (Refereed)
  • 62993.
    Lundqvist, Mathias (Arranger)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Sound of Musical II2015Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Konsert med GotlandsMusikens blåsorkester under ledning av Jerker Johansson, samt solister från Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Spelad på Wisby Strand i Visby, producerad av GotlandsMusiken. Författaren medverkar dels som arrangör av hela konsertprogrammet, dels också som musiker.

  • 62994.
    Myhr, David (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Soundshine2012Artistic output (Refereed)
    Abstract [en]

    CD full length albumThe songs are representative of everything Myhr stands for: melodic, well crafted pop music with a heart. If a thread of timelessness runs through The Beatles, Wings, Crowded House, Jellyfish, Fountains of Wayne, and The Feeling, David Myhr’s music appears at several places along that thread – sometimes even simultaneously. It’s also easy to hear that his music has sprung from the same Northern indie pop soil as bands like Popsicle and The Wannadies; Myhr himself was a frontman of The Merrymakers, a band from the same area and era. During the mid-to-late Nineties, the band enjoyed international success, among other things selling in excess of 100 000 albums in Japan.In addition to the aforementioned first two singles, Soundshine is chock-full of fantastic pop songs presenting one masterful melody after the other along the way. The sound contains tasty guitars, lovely hooks, gorgeous harmony vocals, and pop lyrics that actually say something. It varies between life-affirming happy pills, melancholic longing with a chorus that opens up (I Love The Feeling), frustration (Get It Right), and insightful reflections (Never Mine). Don’t Say No, with its chiming Petty/Lynne guitars, brings the message that life is a fantastic opportunity. The piano driven Ride Along and airy Cut To the Chase, give similar advice; don’t push your dreams aside, pursue them. And so the record continues, presenting one masterful melody after the other along the way. The sound contains tasty guitars, lovely hooks, gorgeous harmony vocals, and pop lyrics that actually say something. Delightful surprises can sometimes be found around the corner – just listen to the stripped-down The One, with its exquisite string arrangement and a vocal delivery reminiscent of the late Harry Nilsson.On his first solo album, David has worked with Andreas Dahlbäck (Anna Ternheim, The Motorhomes, Eskobar), who co-produced the album as well as playing the drums. David wrote most of the material himself, with some additional lyrical input provided by other major Swedish songsmiths, Andreas Mattsson (Popsicle, Sweet Chariots) and his brother Fredrik, and Peter Morén of Peter Bjorn and John.David Myhr stands for talented and intelligent and melodic pop music at its purest.Produced by David Myhr. Co-Produced by Andreas Dahlbäck.Basic tracks, horns, electric guitars, and keyboard overdubs recorded at Durango Recording, Stockholm, engineered by Andreas Dahlbäck. Vocals, acoustic guitars, additional electric guitars, and keyboards recorded at Strong Melody home and project studios, engineered by David Myhr. Strings on (9) recorded at Decibel Studios, Stockholm, engineered by Dag Lundquist. Additional vocals on (3) and recorders on (12) recorded at Carpenter Road Studios, Piteå, engineered by David Myhr and Nils Andersson. Additional percussion on (7), (10), (11), 12) and additional acoustic guitar on (5) recorded at at Jelly Road Studio, Stockholm, engineered by Marcus Black.Mixed by Marcus Black at Jelly Road Studio, Stockholm. Mastered by Steve Rooke at Abbey Road Studios, LondonArtwork by Pelle & Jonna Hökengren for Fem Fingrar at myspace.com/pellepopPhotography by Pelle Hökengren (artwork photos), Emil Magnusson (David on sofa), Carol Muñoz Macaya (portrait); Andreas Dahlbäck, Elias Rådelius, Paula Muñoz Macaya, and David Myhr (studio photos).

  • 62995.
    Lundqvist, Mathias (Arranger)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Spader Madame: scener ur ett scenäktenskap2014Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Revy i två akter med musik av Franz Schubert och texter av Hasse Alfredson och Tage Danielsson i bearbetning av Thomas Sundström. Bygdegårdsturné på Gotland (31 föreställningar) oktober-december 2014.På scenen: Lennart Bäck, Camilla Eriksson, Diana Ellman, Lars-Olov AhnellGotlands Blåsarkvintett: Lars Linna, flöjt. David Nisbel, oboe. Magnus Dungner, klarinett. Zbigniew Jakubowski, fagott. Tomas Danielsson, horn.Arrangemang (13 titlar) för blåskvintett av Mathias Lundqvist.

  • 62996.
    Myhr, David (Musician, Arranger)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Lagnefors, Jimmy (Contributor)
    "Spellbound"2016Artistic output (Refereed)
    Abstract [en]

    "Spellbound" is a song written specifically for the movie Flykten till Framtiden (SF, Svensk Filmindustri) which premiered on November 11th 2016 and was directed by Ulf Malmros and Jaana Fomin. The brief to write a song in ELO (Electric Light Orchestra)/70's style came from Ulf Malmros and Bob Film Sweden AB to the film score composer who then invited David Myhr to co-writing and co-producing the track. The song was also released as a digital single by U.K. record label Lojinx (October 14th 2016) and included on a digital soundtrack compilation released by Monogram Recordings (October 28th 2016). 

    The song has been taken up by Swedish National Radio P4 and is currently on the C-list, meaning that it's played 2-3 times a week.

    Press release text from Lojinx:

    On the 11th of November Flykten till Framtiden (English: "My Future Love") hits cinemas in Sweden. The feature-length film is directed by Ulf Malmros and Jaana Fomin and stars Henrik Dorsin, Elias Palin, Victoria Dyrstad and Johan Ulveson.

    The time-travel themed narrative is partially set in 1973 and for this composer Jimmy Lagnefors was hired to create a soundtrack authentic to the period. When the directors specifically requested a song that "sounds like Electric Light Orchestra" Lagnefors brought in songwriter/artist David Myhr to collaborate.

    Myhr, with his background in the 90's power pop combo The Merrymakers and, in particular, his 2012 album Soundshine, has demonstrated a knack for creating fresh, modern, pop music with roots firmly in the classic tradition of McCartney & Lynne. It was no surprise that Myhr jumped at the chance.

    Lagnefors and Myhr were also behind the song Vänta inte på mig ("Don’t wait for me") in last year's Swedish box office smash "Micke & Veronica". With the new song "Spellbound" the songwriting duo have created "the song that E.L.O. never made". It features heavily in the film and plays when the credits roll.

    The single "Spellbound" is out now!

    Participants:

    Written by Jimmy Lagnefors and David Myhr. Performed by David Myhr. Produced by Jimmy Lagnefors & David Myhr. Recorded at Monogram Recordings, Sideshow Studios, and Durango Recording, Stockholm. Strings recorded in Willow-Valley Studio, Gothenburg. Mixed by Markus ”Black” Sjöberg. Mastered by Classe Persson.

    Lead and backing vocals, acoustic guitar, piano, bass: David Myhr

    Background vocals, guitar: Jimmy Lagnefors

    Drums, tambourine: Andreas Dahlbäck

    Tambourine: Henka Johansson

    Trumpet: Elin Andersson

    Violin: Mattias Johansson

    Cello: David Bukovinszky

    Strings: Mattias Bylund

    Strings arranged by: Hans Hjortek & David Myhr

  • 62997.
    Sandström, Jan (Composer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Spiralens form: verk för slagverk och blandad kör2010Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Uruppfördes 2010-10-30 av Eric Ericsons Kammarkör på Nybrokajen 11 i Stockholm.Verket beställdes med anledning av svensk-finska märkesåret 2009 med text av finlandssvenska poeten Eva Stina Byggmästar.

  • 62998.
    Ericsson, Hans-Ola (Composer)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Stabat mater2011Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Uruppförande av beställningsverk - Stabat mater - för damkör, fyra klarinetter, slagverk och orgel.Framfört vid avslutningskonserten vid Bodö internationella orgelfestival 2011

  • 62999.
    Kjekshus, Helge (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Staernes / Kjekshus2013Artistic output (Refereed)
    Abstract [sv]

    Konsert vid Festspillene i Bergen i Valestrand BullahusetHelge Kjekshus - PianoBirgitte Staernes - ViolinEt saeterbesök - Ole Bull (1810-1880)Kleine Tanzsuite op. 22 - Johan Halvorsen (1864-1935)Romance i e-moll op. 30 - Christian Sinding (1856-1941)Sonat för violin och piano i g-moll - Claude Debussy (1862-1918)I ensomme stunde - Ole Bull (1810-1880)Danse visionaire - Johan Halvorsen (1864-1935)Crepuscule - Johan Halvorsen (1864-1935)Air Norvegién i e-moll op. 7 - Johan Halvorsen (1864-1935)

  • 63000.
    Lakso, Tommy (Musician)
    Luleå University of Technology, Department of Arts, Communication and Education, Music and dance.
    Stefan Isaksson Kvartett2011Artistic output (Unrefereed)
    Abstract [sv]

    Stefan Isaksson Kvartett spelar konsert på jazzklubben i Piteå den 18 mars. Även i Abisko den 19:e och i Gällivare den 20:e. Stefan Isaksson tenorsax, Tommy Lakso gitarr, Tommy Skotte kontrabas, Jerker Johansson trummor

1257125812591260126112621263 62951 - 63000 of 63155
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf